top of page
Qui som

El plantejament del projecte del TPK sorgeix, des de la seva creació al 1977 a la ciutat de l'Hospitalet, d’una lectura realista del territori, al qual es suma un coneixement profund del món de l’art i dels circuits independents, i es veu propiciat per l’activitat artística en actiu de l'equip de treball. Això permet que el projecte sigui ambiciós, però alhora permeable a les necessitats tant artístiques com de l'entorn.

Missió

El TPK és un projecte de recerca dins de l'art contemporani gestionat de manera associativa amb voluntat de servei públic.
Ens centrem en:

  • Poder fer costat a artistes emergents i professionals en totes les fases del procés de producció de les arts visuals i proveir dels mitjans per a poder participar i connectar amb els circuits professionals artístics.

  • Activar projectes de sensibilització en la comunitat dirigits a totes aquelles persones que, sense tenir necessàriament un coneixement previ de l'art contemporani, vulguin adquirir les eines necessàries per a la seva comprensió, expressar-se creativament, tenir iniciativa cultural, i convertir-se en un subjecte actiu en la cultura i no sols un consumidor passiu.


El TPK comprèn sis línies fonamentals d’actuació

  • Residències per artistes professionals i emergents. 

  • Formació. 

  • Creació. 

  • Producció. 

  • Difusió.

  • Intercanvis internacionals.

 

Totes sis són línies estratègiques que responen a uns criteris bàsics de funcionament: excel·lència artística, arrelament al territori, sostenibilitat i enfocament sinèrgic:

  • Excel·lència artística: és un criteri fonamental tant pel que fa als laboratoris, tallers i seminaris o als projectes de difusió, creació i producció, com en el moment de triar els projectes d’artistes residents. El fet que el funcionament artístic del TPK fora de les fronteres locals es basi en l’intercanvi artístic en l’àmbit professional, converteix aquest tret del TPK alhora en un estímul i una necessitat.

  • Arrelament al territorial TPK és impensable pensar en una actuació artística que no tingui una clara repercussió al territori, a més dins d’un àmbit a vegades tan hermètic com és l’art contemporani.  Aquest fet l’encarem des de els diferents vessants de l'activitat artística:

- Apropament a l’art contemporani i creació de nous públics, fonamentalment a partir de les possibilitats que ofereixen la realització de tallers i seminaris, i a partir dels espais Tepekale —difusió artística— i TepekaleSound —difusió musical.
- Oferta a escoles i instituts de programes educatius d’art contemporani.

- Inclusió d’escoles, instituts i altres entitats i agents socials en projectes artístics.

  • Sostenibilitat: el plantejament del projecte del TPK sorgeix amb la idea de generar espais saludables que cobreixin necessitats socials i siguin viables econòmicament alhora que permeables amb les necessitats tant artístiques com de l'entorn. L'essència mateixa del TPK es basa en conceptes de sostenibilitat social, la sostenibilitat social pretén crear societats integradores, reduir les desigualtats i garantir el benestar a llarg termini de totes les persones. Però, la sostenibilitat només és possible si s'aborda des d'una dimensió holística considerant al mateix nivell aspectes mediambientals, de governança i d'economia del projecte.

  • Enfocament sinèrgic, resultat sinèrgic: la metodologia de treball del TPK contempla, en primer lloc, la creació de sinergies entre les diferents línies estratègiques, per tal de poder aprofitar i maximitzar les qualitats de cadascuna d’aquestes. Aquest plantejament és a la base del funcionament del TPK i té una estructura rizomàtica (en contraposició a jeràrquica), en la qual els diferents elements, discursos i públics es relacionen i cooperen a molt diferents nivells, de manera continuada, per tal de multiplicar la suma de les capacitats del projecte.

Valors

La filosofia del projecte TPK es sustenta des dels seus inicis l’any 1977 en els següents valors:

 

  • És un projecte polític en quant defensa la cultura com a eina per a la transformació social. "Elitisme en cultura sí, però per a tothom" - Jean Vilar.

  • És un projecte que defensa la creació d'espais transversals de debat i creació que contribueixen a la dissolució de fronteres conceptuals i estètiques creant un espai comú d'experiències.      “De l'ésser humà no m'interessa com es mou sinó què el commou" Pina Bausch.

  • És un projecte que nega la capacitat sancionadora de l'Acadèmia com a homologadora de comportaments estètics que sota una aparença superficial de contemporaneïtat el que fan és contribuir a perpetuar els mecanismes de poder. El TPK aposta per fixar el focus d'atenció en aquelles persones, espais i projectes que desenvolupen realment un treball "important" entenent aquest com tot aquell què sent interessant no és assumit per l'entramat artístic - cultural oficial institucional i no institucional sancionador del que és "bo" i el que no ho és.                            "Tot ésser humà és un artista" - Joseph Beuys

  • El TPK és un espai lliure d'odi i discriminació. Tenim una política de tolerància zero respecte a les paraules, accions i comportaments discriminatoris per raça, religió, gènere o orientació secual. Els sentiments i accions lgbt-fòbiques, les actituts masclistes i les discriminacions racials o religioses no tenen cabuda en l'espai i podran ser denunciades en cas que apareguin.

Breu història del TPK

El 1977 es funda el Taller de Pubilla Casas amb el propòsit de crear un punt de referència en l’àmbit de les arts plàstiques a la ciutat de l’Hospitalet. El projecte aviat s’arrela fermament en l’entorn social per mitjà de la col·laboració amb les escoles, les diverses entitats públiques i privades de la ciutat i la seva funció com a seu de formació artística.

 

Fruit de la visió pedagògica i artística de Xaro del Castillo i Agustín Fructuoso, les persones fundadores  del TPK, es crea el Col·lectiu Taller de Pubilla Casas, grup mixte de docents i aprenents, en el qual es proposa el treball col·lectiu com a mètode de creació artística i investigació pedagògica.

 

Els primers treballs es concreten en intervencions a galeries d’art i a Expocultura 82, mostra de cultura catalana organitzada per la Generalitat i culminen amb la invitació per a participar a Kassel, durant la Dokumenta, a Group Art Work, una mostra en la qual participen amb “Un tranvía llamado Deseo”, una escultura rodant que vinculava els diferents espais de la Dokumenta.

 

En conveni amb el Patronat de Cultura des de 1983, el Taller es trasllada al barri de Can Serra l’any 1987, on disposa de més espai, cosa que li permet diversificar la seva oferta formativa al temps que augmenta la seva activitat artística. 

 

Es converteix en centre d’interés a nivell europeu. Per una banda, com a col·lectiu artístic, és convidat al Festival Internacional d’Art de Grup Abbatoirs 89 i 93, a Marsella, a més de tota una sèrie de treballs internacionals amb les galeries Yves Le Guellec de França, Nils Sidodubelle de Dinamarca, el Seattle Central Community College deis Estats Units, i a Vancouver de Canadá. Per l’altra banda, per la seva tasca pedagògica i el seu sistema innovador d’ensenyament, la Fundació Cultural Europea fa redactar un informe sobre els mètodes pedagògics del Taller i s’han fet tot un seguit de ponències.  En el marc de la cooperació europea, és l’inici d’una sèrie d’intercanvis pedagògic-artístics amb centres d’Alemanya (Schlessische 27 de Berlín ¡ Gallus de Frankfurt), el Regne Unit (Wales Community Centre), França( Peuple et Culture, a ClermontF errand) i Ucraïna, que, finalment, cristal.litzen en l'Associació Europea per a la Divulgació de les Arts Plàstiques East-West Forum. Mentrestant, a nivell nacional, el taller és convidat a fer intervencions artístiques a Valladolid, Aragó, Madrid…

 

Traslladat des del 1992 al Centre Cultural Tecla Sala, el Taller de Pubilla Kasas, TPK, referma el seu compromís amb l’art i pensament contemporanis en crear la TePeKaLe, un espai on l’art es concep com multidisciplinari, compromés, multiforme i contemporani. Alhora el seu programa d’art contemporani per a nens i nenes “Tepekas i Quindereques -l’art contemporani a les Escoles” crida l'atenció a facultats de pedagogia i museus. Conseqüentment el TPK és convidat a presentar el projecte a les Jornades Pedagògiques realitzades al Centre Cívic de Sant Andreu, a l'Universitat de Lleó i al Museo Patio Herreriano de Valladolid.

 

El 2008 el TPK, conjuntament amb el col·lectiu La Xina A.R.T. de Barcelona, la GalerieVitrine d’art Contemporain 4, Barbier de Nimes, el col·lectiu/ galería Meno Parkas, de Kaunas i l’espai Ideias Emergentes, de Porto, funda Kanibal’Hopox- Réseau Européen d’Espaces de Création, eina que pretén fomentar la connectivitat d’espais de creació i col·lectius d’artistes dins l’entorn europeu.


En l'actualitat, el TPK s’estructura en sis branques fonamentals amb projectes de diversa orientació que es complementen per tal de crear un projecte total, coherent i incisiu; tant en el sentit artístic com social: Formació, Creació, Producció, Difusió, Suport amb residències per a artistes professionals i emergents i intercanvis internacionals. Cadascun d'aquestes línies d'acció té una estructura i funcionament propi, però sempre és troben relacionades a nivell espacial i conceptual.

bottom of page